Juhlapuhe. Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen Satakunnan Osasto 75 vuotta.
SUOMALAISEN LAKIMIESYHDISTYKSEN SATAKUNNAN OSASTO 75 VUOTTA
Arvoisat Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen
Satakunnan Osaston jäsenet. Hyvät naiset ja miehet.
Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen ollessa
erityisesti tieteellinen yhdistys, luulen, että Satakunnan Osaston
75-vuotispäivillä juhlapuhe on soveliasta omistaa tieteelle.
---------
Yleisesti ottaen on hyvin vaikeata tehdä mitään
ellei ensin selvitä, miten tulisi toimia. Lausuttu ei tosin päde teknisiin
laitteisiin, joiden käyttäminen onnistuu aina ilman käyttöohjeisiin tutustumista,
mutta puheiden pitämiseen se kyllä pätee. Erinomainen opas puheiden pitämisestä
on ruotsalaisen Göran Häggin teos “Hyvin puhuttu”. Häggin mukaan puheen voi
jakaa viiteen osaan: Johdantoon eli exordiumiin, jossa tarkoituksena on
kuulijoiden hyvän tahdon voittaminen puolelleen. Tämä voi puolestaan tapahtua
joko suorasukaisella asiaan käymisellä taikka vihjailemalla. Itse aion tässä
noudattaa ensimmäistä vaihtoehtoa ja vihjailla vasta myöhemmin.
Puheen toisen vaiheen muodostaa kertomus eli
narratio. Tässä vaiheessa puhujan pitäisi esitellä asiansa, joka esittely
ihannetilanteessa muodostaa kronologisen kertomuksen esimerkiksi siitä, mitä
puheen kohteena olevassa asiassa on tähän mennessä ilmennyt. Erinomaista ottaen
huomioon, että tässä on kyseessä puhe tieteelle ja aikaa minulle on varattu
noin viisitoista minuuttia.
Puheen kolmas vaihe on todistelu eli probatio,
jossa puhujan olisi esitettävä väittämä taikka mielipide sekä perustelut oman
mielipiteensä tueksi. Todisteluvaihetta puheen rakenteessa seuraa luontevasti vastatodistelu eli refutatio. Tässä
refutatiovaiheessa puhujan pitää puolestaan esittää vastine joko kuvitelluille
taikka jo esitetyille vastaväitteille sekä niiden perusteille. Puheen
viidentenä ja viimeisenä osana on yleisöystävällisesti puheen lopettaminen eli
peroratio, johon täytyy sisältyä kehotus. Kuten todettua nämä
syntymäpäiväjuhlat saattavat vähän venähtää, sillä mainitsemani viisitoista minuuttia tuskin riittävät mainittujen viiden vaiheen läpikäymiseen.
Voinen aloittaa suoraan kertomuksesta eli
narratiosta sillä luulen, että puheen johdantovaihe on jo jäänyt taakse. Eli
kysymys kuuluu nyt mitä tieteessä on tähän mennessä tapahtunut. Käsillä olevan tilaisuuden
yleisö sekä juhlittavan yhdistyksen säännöt huomioon ottaen, voitaneen tässä
yhteydessä rajoittaa tarkastelu oikeustiedettä koskevaksi. Ja senkin
käsittelyssä tarvitsee hieman hypellä. Etenkin kun ajattelin lähteä liikkeelle
aivan alusta eli oikeustieteilijästä nimeltä Q. Mucius Scaevola Pontifex (140-86
ekr.), jota epäiltiin eräässä 2000 luvun alkupuolella ilmestyneessä artikkelissa
suorastaan roomalaisen oikeustieteen isäksi.
Q. Mucius oli Rooman vuoden 95 ekr. konsuli,
valtiomies, vanharoomalainen sankari, ylipappi sekä tietysti myös lakimies.
Aikalaisten kuvaukset hänestä ovat erittäin ylistäviä. Esimerkiksi Cicero, joka
oli Q. Muciuksen oppilas luonnehti hänet hyveelliseksi, rehelliseksi ja
tahrattomaksi maineeltaan. Lisäksi Q. Mucius
oli älykäs ja viisas, mutta myös oikeudenmukainen, jonka johdosta häntä
pidettiin mitä järkevimpänä ja kohtuullisimpana. Edelleen korostettiin sitä,
että maine ei ollut ylpistänyt Q. Muciusta vaan hän pysyi aina äärimmäisen
vaatimattomana. Määrittelyt vastaavat siten kutakuinkin nykyaikaista
käsitystä juristien luonteenpiirteistä.
Roomalaisen oikeustieteen perustajan mainetta Q.
Muciukselle on ehdotettu erityisesti siitä syystä, että hänen oletettu olleen
se henkilö, joka aloitti pyrkimykset rakentaa roomalaisista oikeusinstituutioista
sellainen tieteellinen käsitejärjestelmä, jollaista aristoteelinen filosofia
oli pitänyt kaikissa tieteissä tavoiteltavana. Q. Mucius teki siten pohjatyön
sille, että tieteellinen käsite- ja argumentaatioanalyysi sai merkittävän
aseman konkreettisten oikeuskysymysten ratkaisemiseen tähtäävän, perinteisesti
juristeille kuuluneen toiminnan ohella. Kuten olette ehkä jo huomanneetkin, myös tämä
puhe on kirjoitettu Q. Muciuksen hengessä eli puhetta voidaan pitää
tieteellisenä käsite- ja argumentaatioanalyysinä.
Vaikka roomalaista oikeustiedettä olisi kukaties
mahdollista käsitellä pidempäänkin, on tässä vaiheessa kuitenkin suoritettava
pieni hyppäys kohti nykyhetkeä. Välistä on valitettavasti pakko jättää
muutamia länsimaisen oikeustieteen kehitykseen vaikuttaneita henkilöitä kuten
Platon, Aristoteles, Pyhä Tuomas Akvinolainen, Martti Luther sekä Hugo Grotius.
Sitä vastoin luontevan jatkeen oikeustieteen oppihistoriassa Q. Muciukselle
tarjoaa Turussa tutkimuksiaan tehnyt klassisen luonnonoikeuden puhdasoppinen ja
merkittävä edustaja professori Matthias Svederus. Hänen tunnetuin
tutkimuksensa, suomenkieliseltä nimeltään “Haikarasta eli vastapalveluksen
oikeudesta”, kohdistui perheoikeuden, tarkemmin sanottua elatusvelvollisuuden,
alalle. Tutkimuksessaan professori Svederus keskittyi johtamaan vanhempien ja
lasten keskinäisen elatusvelvollisuuden perusperiaatteet luonnosta, ja
tarkemmin sanottuna siitä, että haikaroiden väitetään erityisen hellästi
vaalivan vanhempien ja lasten suhteiden pyhyyttä, nimenomaan siten, että
vanhoista ja vaivaisista haikaroista pidetään jälkeläisten toimesta hyvää
huolta. Mitään vastaavaa tutkimusta en tiedä sittemmin tehdyn ainakaan suomalaisen
yliopistolaitoksen piirissä. Ja tokkopa Satakunnan alueellakaan.
Mutta kuka pääsee oikeustieteen aikajatkumossa
jatkamaan vanharoomalaissankari Q. Muciuksen ja haikaraprofessori Matthias
Svederusin aloittamaa kunniakasta linjaa, kun etenemme kiivasta vauhtia kohti
tätä hetkeä? Turkulaisena siirtyisin tietysti mielelläni yhteen Suomen
suurimmista juristeista, eli Matthias Caloniukseen (1738-1817), joka tosin oli
maantieteen dosentti, minkä arvon hän puolestaan oli saanut ilman mitään
akateemista oppiarvoa. Vai pitäisikö valita Immanuel Kant, joka nykytutkijan
oivallisena esikuvana sai väitöskirjansa valmiiksi jo 51 vuotiaana ja joka
rikosoikeudessa turvautui talioon eli siihen, että rikoksentekijän tulee
kärsiä sama paha, kuin minkä hän on oikeudettomasti toiselle tuottanut. Siis:
silmä silmästä, hammas hampaasta, se siitä. Todettakoon, että viimeksi mainitun
sanonnan alkuperää en ole ymmärtänyt kunnolla ennen mainittuun
talio-periaatteeseen tutustumista.
Ehkä tässä vaiheessa on kuitenkin parempi vaihtaa
yksittäiset tutkijat merkittäviin oikeudellisiin instituutioihin. Jotta
tällöin löytäisimme oivallisen jatkajan Q. Muciuksen ja etenkin haikaraprofessori Svederusin aloittamalle oikeustieteen traditiolle lienee syytä
siirtyä suoraan maaliskuun 4. päivään vuonna 1945, jolloin kihlakunnantuomari
Helge Tenlén sekä varatuomarit Toivo Sarvilinna ja Veikko Vainio
allekirjoittavat Hotelli Satakunnan Kallela-Salissa Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen
Satakunnan Osaston perustamiskirjan. Perustamiskokous kutsuttiin koolle oikeusneuvosmies
Uuno Salmen johdolla toimivan ryhmän aloitteesta.
Yliopistotutkijaa lämmittää erityisesti huomata,
että aivan alkuvuosista asti Satakunnan Osasto on kantanut huolta lakimiesten
täydennyskoulutuksesta, mikä ilmenee erinomaisesti toimittaja Vesa Veikkolan
kirjoittamasta artikkelista, joka on ilmestynyt Satakunnan Osaston
50-vuotisjuhlakirjassa. Ja prosessioikeuden tutkijaa lämmittää aivan
erityisesti huomata, että Satakunnan Osasto on kunnostautunut esitelmien
järjestäjänä myös oikeustieteen kuningaslajissa. Esimerkiksi vuoden 1966
maaliskuussa professori (ja sittemmin oikeuskansleri) Jorma S. Aalto piti
esitelmän oikeusvoiman negatiivisesta vaikutuksesta rikosprosessissa. Yhtään
väheksyttämättä sanottua esitelmää rohkenen lausua, että sanottuun kysymykseen
liittyviä ongelmia ei ole vieläkään pystytty ratkaisemaan.
Ja viimeinenkin merkittävä oikeustieteen virstanpylväs,
jonka ajattelin ottaa esiin tässä puheeni “kertomus” osassa liittyy Suomalaisen
Lakimiesyhdistyksen Satakunnan Osastoon ja vuoteen 2005, jolloin Satakunnan
Osasto julkaisi vallan erinomaisen monografiaksi luokiteltavan esityksen
”Päämieheni on syytön. Jos sitäkään…” Todettakoon, että kirjan ilmestymisen
jälkeen valtakunnansyyttäjänvirasto on teettänyt paidan, jonka rintamusta
koristaa kirjan otsikko. Minullekin taannoin sanottu paita luovutettiin
talousrikossyyttäjien pikkujouluissa, jossa paidan luovuttaneena joulupukkina
toimi taannoinen vastaväittäjäni, nykyinen oikeusneuvos Pekka Koponen. Oikeustieteen
historian voidaan siten hieman pelkistäen katsoa alkavan roomalaisen
oikeustieteen perustajasta Q. Mucius Scaevola Pontifexistä, jatkuvan professori Matthias Svederusilla ja
saavuttavan lopullisen huippunsa Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen Satakunnan
Osaston julkaisutoiminnassa, jolla on ollut vaikutuksia aina muotiteollisuuteen
asti.
Johdannossa esitetyn mukaisesti tässä vaihetta
puhetta on esitettävä väite tai mielipide ja lisäksi perustelut sille. Mitä
siis väittäisin oikeustieteestä? Oikeustiede on julmaa? Jännittävää? Muuttanut
Poriin? Vaiko suorastaan Raumalle?
En kuitenkaan huoli mitään edellisistä, vaan
valitsen, hieman erään kirjan nimeä muokaten, väitteekseni sen, että
oikeustiede on iloista. Miten sitten perustelisin tämän. Voisin tietenkin
lähteä liikkeelle empiriasta ja todeta, että ainakin te oikeustieteen edustajat
vaikutatte hyvinkin iloisilta, mutta siitä en kuitenkaan voi olla aivan varma,
johtuuko iloisuus tänä iltana oikeustieteen vaikutuksesta vai onko vaikuttavana
tekijänä pikemminkin kemiallisiin tieteisiin lukeutuvat tekijät. Ehkä pelkällä
empirialla ei näin ollen kokonaan voida perustella esitettyä väitettä, vaan on
pyrittävä löytämään lisää todistusaineistoa oikeustieteen iloisuuden tueksi.
Seuraava peruste voisi kuulua siten, että
oikeustiede on iloista, koska sen harjoittaminen on niin hauskaa. Etenkin
täällä Satakunnassa näin näyttäisi olevan. Tästä minulla on myös omakohtaista
kokemusta, joka ei rakennu vain näiden syntymäpäiväjuhlien varaan. Ensinnäkin
minulla on asianajajana työskentelevä alunperin porilainen vaimo, jolta myös
tämän puheen kirjoittamisessa yritin saada apua kysyen, mikä olisi paras tapa
saada osittain myös porilaisista koostuva yleisö nauramaan. Rouvani vastasi
välittömästi, että vahingonilolla on Porissa melkoinen viihdearvo. Ja toiseksi
mainittakoon, että vuoden 2001 keväällä sain myös työskennellä lyhyen ajan
silloisessa Porin käräjäoikeudessa käräjätuomarina Annamaija Juuselan
sijaisena. Muistelen Porissa työskentelyäni lämmöllä, mutta tunnustettakoon
sekin, että olen hyvin tyytyväinen, että sanotun käräjätuomarina työskentelyn
jälkeen minun ei juurikaan ole enää tarvinnut käydä oikeissa töissä.
Vahvin peruste oikeustieteen iloisuudesta on
kuitenkin löydettävissä suoraan lainsäädännöstä. Voidaan näet
vastaansanomattomasti väittää, että sellainen tiede, jonka tutkimuskohteena on
muun muassa rakennuskaaren säännökset sikojen terhometsään päästämisestä, ei
voi olla muuta kuin ratkiriemukas. Eikä tätä riemua lainkaan vähennä
kauppakaaren aina ajankohtainen kielto, jonka mukaan lainakalua älköön
laskettako pahenemaan.
Puheen neljäntenä vaiheena pitäisi nyt seurata
refutatio eli vastatodistelu, jossa olisi esitettävä vastine kuvitelluille tai
mahdollisesti jo esitetyille vastaperusteille. Koska yhtään nimenomaista väitettä
oikeustieteen iloisuutta vastaan ei kuitenkaan ole lausuttu julki ja koska
ainakaan itse en pysty tällaisia vastaperusteita edes kuvittelemaan, pelkään
pahoin, että minun on kokonaan hypättävä vastatodisteluvaiheen yli ja
siirryttävä yleisöystävällisesti suoraan puheen päätökseen eli peroratioon,
jossa siis pitäisi esittää kehotus. Tämä ei liene tänä iltana kovinkaan
vaikeaa. Kehottaisinkin siis nostamaan maljan Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen
Satakunnan Osastolle.
--- ---
Ja näin puheen pitämisen jälkeen voisin vaihtaa
roolia juhlapuhujasta Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen Lapin osaston
puheenjohtajaksi ja välittää päivänsankarille myös Lapin osaston lämpimät
onnittelut
Kommentit
Lähetä kommentti